geplaatst op

TM7 WiFi en GSM externe antenne mod

Voor degenen met wifi-problemen op de TM7; dit is een fotohandleiding die een goede vriend van mij heeft gemaakt. Ik zal proberen de tekst op de foto's zo goed mogelijk te vertalen. De reden voor het slechte signaal is simpel: binnenin is de antenne gewoon niet aangesloten.

1 - Verwijder de tape en plastic. Daarna zie je het hele moederbord.

2 - Plastic en tape die moet worden verwijderd.

3 - Wees voorzichtig bij het verwijderen van de tape. De connector kan gemakkelijk worden beschadigd.

4 - Moederbord klaar om te tweaken.

5 - GSM, wifi en gps (aangesloten op extern)

6 - Einde van antenne en connector.

7 - Je kunt duidelijk de connector zien die we zullen verbinden met de GSM- of wifi-connector op het bord.

8 - De TM7 lijkt een interne GSM-antenne te hebben. De verbinding aan de buitenkant is niet verbonden met GSM.

9 - De TM7 lijkt een interne wifi-antenne te hebben. De connector aan de buitenkant is duidelijk niet bedoeld voor wifi.

10 - U heeft nu 2 mogelijkheden:
1- Extern naar GSM
2-extern naar wifi

Afhankelijk van hoe u het apparaat gaat gebruiken, moet u kiezen wat u wilt aansluiten.

11 - In dit geval hebben we ervoor gekozen om wifi aan te sluiten. U kunt dit later gemakkelijk wijzigen.

Credits: Deze fotoreportage is gemaakt door Marcel Goedemans en vertaald door Filip Everaert

geplaatst op

Voeg een interne batterij en gps toe aan Inrico TM-7 door OK8NWO

Interne batterijwijziging

Veel mensen, waaronder ik, klagen dat in moderne auto's de 12V-voeding de voeding naar TM7 onderbreekt wanneer het contact is uitgeschakeld. Ik geef de schuld aan emissies en politieke correctheid. Beetje zoals de auto stop startknop voor de motor.

Ik werd dit batterijprobleem beu, omdat TM7 traag opstart en eerlijk gezegd niet de snelste Android waarmee ik te maken heb.

Een vriend suggereerde dat 18650-cellen het bekijken waard waren, ik had me niet gerealiseerd dat ze overal worden gebruikt, inclusief vaping-apparaten en laptopbatterijen. Aangezien ik geen ervaring heb met LithIon-batterijen, was ik bang dat dit ernstig mis zou gaan.

Ik bestelde 3400mA Sanyo-cellen met metalen soldeerlabels, om het bouwen wat gemakkelijker te maken.

Ik realiseerde me ook dat LithIon-batterijen een goed oplaadcircuit nodig hebben. Nadat ik die bekende veilingsite had bezocht, ontdekte ik dat je 2,3,4,5,6-cellaadcircuits kunt krijgen. Ik besloot dat 4 cellen waarschijnlijk meer waren dan ik nodig had, maar ik had de ruimte in de TM7, dus 4 cellen was het. Ook kreeg ik een 15V schakelbare 3A-voeding die het opladen kon doen.

Id heeft de TM7 al geopend om de sd-kaart te installeren, dus ik wist dat het eerste wat ik moest doen was die 2 gewichten op het bord verwijderen. Hierdoor is aan weerszijden voldoende ruimte voor 2x 18650 cellen.

Nadat ik ze had aangesloten volgens het schema dat bij het bord is geleverd (het kunnen er allemaal zijn, er zijn er te veel om op te geven) en ervoor te zorgen dat alles correct was in termen van polariteit en ook geïsoleerd was. Ik heb aan weerszijden wat schuim in de achterkant van de behuizing gedaan om te voorkomen dat de batterijen gaan rammelen. Dat houdt ze ook veilig. De DC-uitgang van de kaart heb ik parallel aan de onderkant van de pcb gesoldeerd met plus en min naar de respectievelijke sporen.

Ik zou echter moeten voorstellen dat er een zekering moet worden aangebracht en zelfs een die je op de achterkant kunt monteren om er een houder in te schroeven, of op zijn minst een inline-zekering in het geval van iets kortsluiting of wat dan ook. Ik deed het niet, want ik had niets op het bureau bij de hand. Een tuimelschakelaar kan ook handig zijn als het je lukt om de Android te laten crashen en je het apparaat volledig moet uitschakelen. U wilt de draden na deze taak echt niet opnieuw openen en desolderen.

Ik laad het 8 uur op en uiteindelijk heb ik letterlijk 24 uur volledig gebruik. Mijn bedoeling was 7.8 uur in de auto, maar het overtrof veel meer dan wat ik nodig had qua capaciteit. Ik vermoed dat een opstelling met drie cellen waarschijnlijk zou werken. Koop gewoon de juiste opladerprint.

Huidig, de TM7 trekt 130mA in stand-by en max ongeveer 240mA, dit is klein in reële termen aangezien het gewoon een telefoon in een grote doos is. Dus 18650-cellen zijn een beetje overdreven, maar het werkt.

GPS interne antenne-aanpassing

Vanwege mijn gebrek aan tolerantie met betrekking tot kabels in de auto heb ik besloten de GPS-module in de TM7 te plaatsen.

Dus voordat ik besloot om de gps-antenne uit elkaar te scheuren, controleerde ik hoe het werkte in huis. Geen verrassing dat het prima was, dus dat was mijn trigger. De gps-antenne heeft een plastic behuizing, dus een scherp mes en een tang werd gebruikt om de behuizing open te breken. Het is scherp en broos, dus verwacht dat er stukjes plastic rond de werkplaats vliegen.

Nadat ik het had uitgetrokken, liet ik 3 of 4 inch coaxkabel toe en sneed het vervolgens door. Ik heb sowieso niet alle extra lengte nodig.

Gebruik een superfijne soldeerbout voor opbouwmontage, de reden is niet de coax, maar de aansluiting op de TM7 is moeilijk te bereiken en er is heel weinig ruimte om op de middelste pin te tikken voor verbinding. De vlecht is er gemakkelijker op te solderen. Omdat we geen andere optie hebben vanwege de onmogelijke dunne coax die van de PCB komt, was ik niet van plan om het open te snijden en die kant op te gaan. Verwijder het stopcontact en plaats een bankschroef of klem om het vast te houden, want het solderen is lastig., Ik heb het toch aangesloten en ik heb de antenne goed vastgemaakt aan de rechterkant van de interne achterkant van de behuizing boven de batterij die ik al had geplaatst.

Het signaalverlies in de auto is verwaarloosbaar en ik heb het tussen versnellingsbak en stoel naar beneden geschoven. Op streepje is het signaal vol.

Good Luck.


Disclaimer:

Op eigen risico doen. Ik accepteer geen enkele verantwoordelijkheid als er iets mis gaat of brand, enz. Ik zou willen voorstellen dat deze mods enigszins kunnen worden verbeterd in termen van veiligheid en algemeen risico. Deze werden als eenmalige test uitgevoerd, ik zou liever hebben dat de fabrikant deze ook daadwerkelijk als optie bij aankoop zou doen. Dit te moeten doen was uit noodzaak en frustratie.

 

geplaatst op

De realiteit van amateurradio in 2018

De realiteit van amateurradio in 2018

by Chris G7DDN

Wat is de grootste hobby op aarde? Nu is er een vraag!

Voor velen van jullie die dit artikel lezen, zal het antwoord duidelijk zijn: amateurradio. Het is een hobby die in waarschijnlijk gelijke mate verrukt, opwindt en soms frustreert!

Maar het is ook een hobby die historisch gezien de grenzen van de technologie heeft verlegd - en vaak vragen heeft gesteld waar niemand ooit aan had gedacht.

De pioniers

Ik hou van het feit dat de geschiedenis van onze hobby bezaaid is met de regelgevende autoriteiten van hun tijd, waardoor we toegang hebben tot bands die als "nutteloos" worden beschouwd en vervolgens kijken terwijl we in de loop van de tijd lieten zien welke enorme waarde ze zouden kunnen hebben - ja, zelfs de meest veronderstelde " line-of-sight ”banden.

Het is tegenwoordig enigszins ironisch dat het commercieel meest gevraagde spectrum over de hele wereld VHF / UHF en Microwave is, de meest "line-of-sight" -banden die in de 20e eeuw zijn ontdekt.

Hier in het VK worden grote delen van dit spectrum voortdurend opnieuw samengesteld en vervolgens "verkocht" aan de hoogste bieders (iets dat me persoonlijk altijd enigszins obsceen heeft gevonden, maar dat is een ander verhaal ...)

Terug naar de realiteit

De realiteit voor misschien wel de meerderheid van de hammen in 2018 is echter niet zo rooskleurig.

Ik schakelde onlangs 160 meter in en werd geconfronteerd met S9 van ruis over de band. Het was pas een paar jaar geleden S5. Ik heb blijkbaar geluk - veel mensen krijgen S9 + 20dB of meer ruis, op verschillende bands ...

Als Hams worden we elke dag geconfronteerd met uitdagingen van lokale storingsbronnen; stroomlijnadapters, niet-compatibele apparaten geïmporteerd uit het buitenland, sissende routers, luidruchtige huishoudelijke apparaten, voedingen en alle andere vormen van elektronische hash. Het lijkt er niet beter op te worden ...

Dan hebben we de Home Owner Associations in combinatie met de nieuwere beperkende convenanten die ons ervan weerhouden antennes op te zetten, of het nu een 80 meter lange draad is of een 60 voet hoge toren. We hebben buren die klagen over doorn in het oog en over interferentie van “die Radio Ham” verderop in de straat.

We zou kunnen denken dat een antennemast iets moois is, maar we moeten toegeven dat de meeste van onze buren het daar niet mee eens zijn - soms, hoogst beschamend, geleid door onze eigen XYL's!

Een middel om te ontsnappen

Voor velen biedt draagbare bediening enige ontsnapping hieraan, maar niet iedereen heeft de motivatie om een ​​berg te beklimmen met QRP-uitrusting en SOTA te spelen, hoe prijzenswaardig ook.

Als de enige hamradio waarmee we kunnen spelen beperkt is tot redelijk weer en een uitstapje, zullen de meesten van ons niet zoveel dagen per jaar veel op de radio spelen, nietwaar?

Mobiele bediening helpt hier in ieder geval en heeft voor velen van ons af en toe de dag gered.

Percepties

Dan worstelen we met het feit dat we, terecht of ten onrechte, worden gezien als ouderwets, fuddy-duddy en out-of-touch.

Als je bedenkt wat Hams heeft bijgedragen aan de geschiedenis van communicatie, is dit het toppunt van ironie.

Juist de mensen die in feite de moderne communicatie hebben ontdekt en geperfectioneerd, waarop iedereen, van schoolkinderen tot regeringen, vertrouwt, worden nu beschimpt omdat ze zo ouderwets zijn als 78-toeren schellakschijven!

Zullen we het dan gewoon opgeven?

Dus wat heeft het voor zin om door te gaan in de hobby? Velen hebben besloten dat ze dat niet zullen doen!

Het aantal dat de hobby verlaat, lijkt anekdotisch in ieder geval toe te nemen. Ik zie vaak advertenties online waar complete stations te koop zijn en waar de eigenaar iets zegt als "opgeven na 35 jaar - te veel lawaai - te veel gedoe ..."

Nu heb je misschien het geluk ergens echt elektrisch stil te wonen - of je kunt je misschien een enorme boerderij of boerderij op het platteland veroorloven waar er weinig of geen elektrische ruis is - maar de overgrote meerderheid van ons zal dat niet kunnen doe dat.

Een andere uitweg?

Is er een gevoel van "Als we ze niet kunnen verslaan, doe dan mee"?

Is er een oplossing om Ham Radio te nemen en het naar dat rijk te verplaatsen dat we misschien stiekem verachten en tegelijkertijd bijna aanbidden?  De online arena?

Ik vind het een beetje vreemd dat we als hammen het internet en computers graag omarmen wanneer het ons uitkomt - CW-ers maken bijvoorbeeld uitgebreid gebruik van het Reverse Beacon Network, Datamodes-enthousiastelingen omarmen programma's als PSK Reporter - DX -ers vertrouwen op hun favoriete cluster, enzovoort.

We hebben waarschijnlijk allemaal onze favoriete logboeksoftware, onze favoriete wedstrijdprogramma's en websites die we vaak bezoeken, ook al is het maar om te kreunen!

Het is te eng!

Maar zijn we maar een klein beetje te bang om "het hele varken te gaan" en het internet te accepteren voor wat het eigenlijk al is? Een door mensen gemaakte alternatieve voortplantingsmethode? Is dit een van de redenen waarom het hele fenomeen "Network Radios" zo moeilijk te begrijpen is?

Een bekende Britse ham (en regelmatige auteur van een van onze amateurbladen hier) schreef me onlangs met lovenswaardige eerlijkheid. Hij legde uit dat hij worstelde met zijn denken over internet als een vorm van propagatie, ondanks het feit dat hij intellectueel kan zien dat het duidelijk is!

Hij probeerde in feite in het reine te komen (net zoals ik aanvankelijk deed) met zelfs begrip dat er een andere vorm van voortplanting voor onze signalen zou kunnen bestaan, door de mens gemaakt.

Hij ging later toe te erkennen dat de vast vraagstuk voor hem was niet dat deze vorm van vermeerdering bestond, maar dat het er “altijd” was. (Om eerlijk te zijn, dat maakt het anders!)

Moet het hard werken zijn?

Maar dit zette me ook aan het denken!

Zijn we er zo aan gewend geraakt dat Ham Radio zo veel op "hard werken" lijkt dat als technologie een manier van voortplanting creëert die ons leven gemakkelijker maakt, we bijna hebben pooh-pooh het?

Is er een beetje een attitudeprobleem? Je weet het soort dingen ... “Ik moest hard werken om met VP8G te werken, dus waarom zou ik dat moeten doen u het gemakkelijker kunnen doen? "

Een nieuwe speeltuin

In 2018 heeft de technologie die Hams ter beschikking staat ons een nieuwe speeltuin opgeleverd (internetvermeerdering) - het is vergelijkbaar met en toch heel anders dan de oude speeltuin (ionosferische en troposferische voortplanting - die er trouwens nog steeds voor ons is). - het is niet weggegaan, we kunnen en moet nog steeds gebruiken!)

Wie zegt dat we niet in beide speeltuinen tegelijk kunnen spelen? Het is zeker zo dat beide propagatiemethoden bruikbaar zijn, als dat je gelukkig maakt?

Er is iets in de menselijke aard dat het niet prettig vindt dat anderen het gemakkelijker hebben dan wij, maar ik zou graag zien dat Amateurs openstaan ​​om nieuwe technologieën in de hobby meer te accepteren en te beseffen dat de interesses van 21st Century Amateurs, door deugd van de tijd waarin we leven, rechtvaardig anders van die van 20e-eeuwse amateurs.

Daar is niets mis mee - het is gewoon wat het is!

Het licentieprobleem

Voor sommigen van ons is het moeilijk om de nieuwe technologieën onder de knie te krijgen, simpelweg vanwege al het harde werk dat we hebben moeten verzetten om onze licenties te krijgen. Dit zou nu als gedeeltelijk overbodig kunnen worden beschouwd, zodra we onze hoofden rond het "internet als propagatiemiddel" -argument krijgen. Het internet staat immers voor iedereen open ...

We hebben allemaal de neiging om defensief te zijn - dit komt deels omdat we iets hebben dat andere mensen niet hebben - een Ham-licentie.

Maar nogmaals, dit in perspectief plaatsen, en een beetje versimpelen, het bezit hiervan betekent dat we alleen specialistische kennis hebben over (meestal) het bouwen en testen van transceivers (en misschien enige kennis van CW)

Zijn dit tegenwoordig de hoogste prioriteit voor veel hammen?

Ik hou van wat de president van de RSGB, Nick Henwood G3RWF, in oktober vorig jaar op de Nationale Conventie van zijn Society opmerkte, dat 20th Century Hams meer geïnteresseerd waren in mechanische en elektrische oplossingen voor het oplossen van problemen, terwijl 21st Century Hams veel meer op zoek zijn oplossingen voor problemen in software.

Dat is een interessante manier om de verandering in de hobby van de afgelopen 30 jaar of zo te bekijken ...

Waar leidt dit allemaal toe?

Wie weet? Is dat niet het meest opwindende?

SDR-technologie transformeert HF, computertechnologie transformeert CW, Datamodes en DX-ing (kijk maar naar de opkomst van FT8!) En moderne communicatietechnologie en de bijbehorende infrastructuur biedt ons de ultieme verandering - een alternatief middel van voortplanting.

Dus veel plezier met RF - in al zijn vormen!

Dus ja, ga je gang en speel met die netwerkradio's die internet gebruiken - maak Ham-vrienden over de hele wereld.

Communiceer met elkaar, gebruik software, gebruik Boat Anchors, gebruik QRP CW, gebruik ventielradio's, gebruik grote antennes, gebruik minimale antennes, gebruik internet-verbonden knooppunten, neem deel aan wedstrijden, werk via satellieten, gebruik D-STAR - doe wat veel als je wilt!

Veel plezier met RF in al zijn vele vormen - de Ham-banden, ja, maar ook de mobiele banden, de wifi-banden en de bluetooth-banden - vooral als het je plezier geeft!

Is het tenslotte niet de bedoeling dat een hobby ons gelukkig maakt?

Misschien wel de meest trieste "Reality of Amateur Radio in 2018" is dat je, om naar sommige mensen in de hobby te luisteren, zou kunnen denken dat het belangrijkste doel was om Hams zo ellendig mogelijk te maken!

Laten we gebruiken allen de prachtige technologieën die in 2018 en daarna tot onze beschikking staan ​​- volgend jaar zal er tenslotte waarschijnlijk nog meer nieuw speelgoed in de speeltuin zijn!

Ik kan niet wachten!

© maart 2018 - Chris Rolinson G7DDN

geplaatst op

Drie brieven aan een tijdschrift

Drie brieven aan een tijdschrift
by Chris G7DDN

Vandaag was het "Porn Magazine" -dag!

Voordat je overhaaste conclusies trekt, is dit de beschrijving van mijn vrouw van de dag in elke maand waarop het maandelijkse tijdschrift RadCom van de Radio Society of Great Britain bij ons op de mat ligt.

Ze weet dat ik de artikelen en advertenties zal doornemen en erover zal spinnen om te zien wat er nieuw is in de wereld van amateurradio.

Was er maar een glanzende glamourfoto van de nieuwe Icom 7610 ... ... oh die is er, yay!

Het laatste woord

Maar vandaag was het niet een nieuw stuk radioapparatuur of een bijzonder inspirerend stuk geschrift dat mijn aandacht trok. Vandaag werd ik vooral getroffen door een reeks brieven aan de redacteur, in wat bekend staat als de kolom "Laatste woord".

Er zijn bijzonder interessante meningen geuit over nieuwe technologie en de impact ervan op onze hobby. En als ik eerlijk ben, hoop ik dat ik niet de enige ben die zich enigszins zorgen maakt over wat ik lees.

Magie?

Correspondent nummer één vertelde over de magie van amateurradio en hoe het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid als Hams is om anderen te bereiken om ons aantal te vergroten - allemaal goede dingen.

Maar hij vervolgde en ik citeer "... natuurlijk zullen de jongeren hun iPods, iPads iPhones en dergelijke hebben, maar er is geen 'magie' met die apparaten"

Ik ben er zeker van dat de schrijver niemand probeert op te winden als hij dit schrijft - het verraadt gewoon hoe moeilijk het voor ons, oudere hammen, is om de wereld te zien door de ogen van mensen die jonger zijn dan wij.

Maar laten we eerlijk zijn, dit vertegenwoordigt zeker een reusachtig misverstand over waar mensen in de 21e eeuw zijn.

Probeer 99% van de huidige bevolking te vertellen dat er geen "magie" in hun mobiele apparaten zit!

Een apparaat dat een touchscreen-zakcomputer is; een apparaat dat krachtiger is dan een desktop-pc van slechts een paar jaar geleden; een apparaat dat directe communicatie over de hele wereld mogelijk maakt met HD live video naast audio en instant messaging; een apparaat waarop u uw volledige muziekbibliotheek kunt opslaan ...

Ernstig? Dat is geen magie? Het lijkt mij magie! Een kleine plaat van glas die bijna alles doet op het gebied van communicatie dat u zich kunt voorstellen? Wauw!

Onthoud Windows 3.1?

Een reality check voor ons oudjes!

De meeste jongeren onder de 30 herinneren zich niet een tijd vóór een "Start" -knop in Windows! (Laat dat gewoon bezinken!)

De meeste jongeren onder de 30 hebben geen idee waar een "afstemknop" op een radio voor dient.

De meeste jongeren onder de 30 hebben geen idee van wat Ham Radio eigenlijk is, doet of begrijpen hoe het werkt (en ze tonen ook weinig interesse om het te willen weten, uit mijn ervaring!)

De meesten onder de 30 hebben echter minstens één smartphone, tablet of computer en weten waarschijnlijk ook hoe ze er een bepaald niveau van codering op kunnen toepassen.

Dit toont de omvang van de taak waar we tegenaan lopen om nieuwe mensen te interesseren voor onze hobby. Helaas worden we gezien, als we überhaupt worden gezien, als ouderwets, achterhaald en zonder contact.

Elektronisch schroot

Maar dit waren niet de enige opmerkingen die me op een minder dan indrukwekkende manier opvielen.

Een tweede schrijver merkte dat op “… Amateurradiocommunicatie is punt-naar-punt zonder enorme infrastructuur ertussen, behalve lieve oude Moeder Natuur! Haal die infrastructuur weg en al die veel gehypte apparaten zouden zoveel elektronisch afval zijn! "

Oké, ik zou de bewering dat beargumenteren allen Ham Comms zijn point-to-point, maar ik kan zien wat de schrijver zegt.

Maar als ik er echt over nadenk, in de ongeveer 25 jaar dat ik een mobiel apparaat bezat, kan ik me niet herinneren dat het een keer geen verbinding met het netwerk had.

Miljoenen worden besteed aan het verbeteren van het internet en met name de mobiele toegang ertoe, zowel in termen van snelheid als dekking. Ja, het kan worden uitgeschakeld, ja, het is kwetsbaar voor kwaadwillende bedoelingen, maar voor 99.9999 procent van de tijd terugkerend werkt het!

Ik zou stellen dat er heel weinig kans is dat deze apparaten "elektronisch schroot" worden, behalve in een apocalyptisch scenario ...

Het is het einde van de wereld…

...wat me bij de derde correspondent brengt.

Hij voorspelde dat tijdens een Armageddon-evenement "Gsm-netwerken, sociale media, geldautomaten, lokale autoriteiten, voedselvoorziening, energiecentrales, watervoorzieningen, gas- en elektriciteits- en brandstofproducenten, het leger, politie, brandweer en ambulancediensten." zou allemaal sluiten.

Hij concludeert dat "Amateurradio en RAYNET kunnen dan deel gaan uitmaken van de weinige overgebleven communicatiemethoden in het land."

Nogmaals, je kunt het op het eerste gezicht niet oneens zijn en ik begrijp het wel.

Maar echt, als al deze apparaten en organisaties zijn vergaan in een apocalyptische gebeurtenis en het is ieder voor zich, dan denk ik niet dat mijn eerste gedachte zal zijn om tijd te besteden aan het opzetten van een dipool van 40 meter en het gebruik van mijn EMP-beschermde (daar had je aan gedacht, nietwaar?) FT-817 om te zien of ik contact kan maken met andere arme uitgehongerde leden van het menselijk ras, die ook proberen de nasleep te overleven ...

Ik hoop echt dat de briefauteurs me zullen vergeven, want ik 'begrijp' waar ze vandaan komen, maar ik heb echt het gevoel dat ze het belangrijkste punt missen.

Het internet is het medium

Dat punt is dat we in de 21e eeuw een nieuw propagatiemiddel hebben waar vrijwel iedereen al toegang toe heeft (zonder examens en een speciale licentie): het internet.

En het zou nalatig zijn om dat te negeren, of erger nog, het te kleineren, alleen maar omdat het nieuw is, door mensen gemaakt en niet de ionosfeer waar we allemaal zo van houden!

De ionosfeer is een fantastische natuurlijke hulpbron, hoewel het tegenwoordig helaas in de meeste stedelijke omgevingen steeds moeilijker wordt om betekenisvolle contacten te leggen op de manier waarop we dat vroeger deden. Of je het nu leuk vindt of niet, het internet is het favoriete propagatiemedium van de 9e eeuw.

Wat heeft dit te maken met netwerkradio's?

Hier hebben we apparaten die in zekere zin geen radio's zijn in de normale zin, maar die nog steeds RF gebruiken om te communiceren. Radio's die geen gebruik maken van de ionosfeer, maar van dit nieuwere verspreidingsmiddel, het internet.

Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig met deze apparaten te maken hebben - ze zijn vertrouwd genoeg om begrijpelijk te zijn, maar verschillend genoeg om hen kennis te laten maken met de geneugten van tweerichtingscommunicatie.

Met andere woorden, het is een mogelijke praktische route naar onze vorm van radiocommunicatie in het algemeen, en Ham Radio in het bijzonder.

Ja, sommige gaan misschien niet helemaal door naar een Ham-licentie, maar sommige macht en dat moet een goede zaak zijn - we moeten beginnen waar mensen zijn en met de technologie die ze elke dag gebruiken.

We kunnen ze toch niet aanbieden wat op het eerste gezicht een "inferieure" vorm van communicatie lijkt te zijn, gekoppeld aan een examen, als het enige middel om toegang te krijgen tot wat uiteindelijk een hobby is?

Ik vrees dat de huidige stand van zaken bij Ham Radio wel eens zou kunnen leiden tot onze uitsterving als hobby (ruim voor het einde van de wereld-gebeurtenis voorspeld door de schrijver van de derde brief aan RadCom.)

Schat, ik heb de wereld gekrompen!

Jaren geleden was communicatie over lange afstand alleen mogelijk door dure telefoontjes van operators of door Ham Radio. Nu niet - het mobiele internet is de wereld kleiner geworden en Ham Radio moet zichzelf opnieuw definiëren om relevant te blijven in de 21e eeuw. Ik denk echt niet dat we dat zullen bereiken door te suggereren dat er geen "magie" is in mobiele apparaten!

In feite kunnen we niets meer aannemen - mensen hebben geen "context" waardoor ze kunnen begrijpen wat Ham Radio eigenlijk is, dus we moeten andere manieren vinden om met hen om te gaan. Beginnen met apparaten die ze al hebben en bij zich hebben, is zeker een relevante manier om dat te doen. Netwerkradio's zijn precies het soort apparaat dat op die interesse kan voortbouwen.

Als ze Android OS gebruiken, een touchscreen gebruiken, apps kunnen gebruiken die ze al gebruiken, een telefoon kunnen zijn, een internetapparaat kunnen zijn, maar ingesteld voor amateuristische communicatie, zijn ze misschien wel het perfecte hybride apparaat, of in ieder geval het begin van ontwikkeling naar een dergelijk apparaat.

Ik zou alle Hams willen aansporen om open te staan ​​voor dit onderwerp en het fenomeen Network Radio niet uit de hand te laten lopen.

Waar het allemaal naartoe zal leiden, wie weet? Maar het zou een veel betere toekomst kunnen zijn dan velen vrezen ...

© Chris Rolinson G7DDN

maart 2018

NB Chris geeft een presentatie over Network Radios op het Wythall Hamfest nabij Birmingham UK op zondag 25 maart 2018 om 11.00 uur. Allen zijn welkom.

geplaatst op

Wat is PTT4U?

Wat als je een netwerk van draagbare en mobiele radio's met wereldwijde dekking? Vergeet dure repeaters en licenties. Alles werkt via het mobiele 3G / 4G-netwerk.

Of u wilt 1-op-1 of 1-op-veel radiocommunicatie, dit is voor u.

Geen bereikregistraties. Als je gsm-dekking hebt, ben je verbonden! Dit betekent dat elke radio zich in verschillende landen kan bevinden en dat u nog steeds in contact bent met uw collega's.

Welke afstand leggen PTT4U-radio's af?

Er is geen limiet. Voor zover u een GSM / 3G / 4G- of WiFi-signaal (Android-modellen) hebt, bent u binnen handbereik. Dit betekent dat u alleen afhankelijk bent van de mobiele telefoondienst of een wifi-hotspot.

Waarom is dit beter in vergelijking met traditionele walkietalkies?
Traditionele bidirectionele radio zal altijd worden beperkt door afstand en interferentie. Omdat we werken met een digitale verbinding die afhankelijk is van gsm-providers, ervaart u altijd luide en duidelijke storingsvrije communicatie. Bovendien hoeft u niet te investeren in dure radio-infrastructuur, zoals repeaters, torens, antennes of leasingsites.

Wie kan er profiteren van PTT4U?
Taxi- en algemene transportbedrijven, wetshandhavers, particuliere bewakers, bouwplaatsen, logistiek, dozenverhuizers, landbouwindustrie en iedereen die professionele tweewegradiocommunicatie nodig heeft zonder bereikbeperkingen.

Ik moet een groot gebied en op meerdere locaties bestrijken. Heb ik een set repeaters en antennes nodig?
Nee. Onze dienst maakt gebruik van het netwerk van de GSM / 3G / 4G-providers. U hoeft niet te investeren in een netwerkinfrastructuur, behalve de mobiele of handradio's.

Werkt het in elk land?
Voor zover u internettoegang heeft (via 3G / 4G of WiFi), kunt u ons systeem gebruiken, ongeacht de locatie.

Kunnen de gebruikers onderling praten als ze zich in verschillende landen bevinden?
Ja. Elke gebruiker kan met elke andere gebruiker praten, ongeacht de locatie.

Kan ik mijn PTT4U-radio als een normale telefoon gebruiken?
Al onze op Android gebaseerde radio's kunnen bellen en sms'en / sms'en. De niet op Android gebaseerde modellen kunnen niet als telefoons worden gebruikt.

Kan ik elke simkaart gebruiken?
Ja, u kunt elke gsm-simkaart gebruiken. Al onze radio's zijn simlockvrij en compatibel met elk GSM / 3G / 4G / LTE-netwerk.

Levert u de PTT4U-portofoons met een simkaart?
Nee. U moet uw eigen simkaart plaatsen.

Wat wordt er bij elke radio geleverd?
Elk radiopakket bevat de radio, een oplader, batterij, antenne, riemclip en usb-kabel. De mobiele radio brengt nog steeds een montagebeugel, microfoon en een externe GPS-antenne mee.

Hebben PTT4U-Android-radio's een simkaart nodig voor strikt wifi-gebruik?
Nee. Als u alleen een wifi-signaal wilt gebruiken, heeft u geen simkaart nodig.

Kan ik mijn eigen Android-smartphone gebruiken met deze service?
Ja. U hoeft alleen onze PTT4U-applicatie op uw smartphone.

Kan ik PTT4U-radio's gebruiken met CDMA-providers, zoals Verizon in de VS? 
Nee. Al onze radio's hebben een gsm-gebaseerde provider nodig. Onze 4G / LTE-radio's kunnen niet worden gebruikt met Verizon, omdat ze vooraf goedkeuring vereisen van elk apparaat op hun netwerk.

Kan ik de PTT4U-radio's gebruiken met AT&T of T-Mobile in de VS?
In de VS werken onze radio's prima met AT&T en T-Mobile. In Europa zullen Australië en Afrika ook zonder problemen werken.

Kan ik PTT4U-radio's gebruiken als ik off-grid ben, bijvoorbeeld op zee?
U heeft een internetverbinding nodig om onze radio's te gebruiken. U kunt een satelliethotspot zoals deze dat geeft u wereldwijde dekking, zelfs off-shore.

Wat gebeurt er als ik geen internet heb?
Als u geen 3G of WiFi kunt krijgen, kan het helaas geen verbinding maken met ons netwerk. U kunt het echter nog steeds als een normale telefoon gebruiken als u voldoende GSM 2G-signaal krijgt.

Wat is de functie van de SOS-knop op de radio's?
De SOS-knop stuurt een alarm naar alle gebruikers met de locatie van de gebruiker die op de SOS-knop heeft gedrukt.

Hoeveel data hebben PTT4U-radio's in een maand nodig?
Voor regelmatig gebruik is een dataplan van 500 MB voldoende. In extreme omstandigheden, waar communicatie gedurende lange perioden plaatsvindt, kan 1 GB dataplan vereist zijn

Biedt u een verzendsysteem aan?
Ja, u kunt onze verzendsysteem op elke Windows-pc en neem contact op met alle gebruikers, controleer hun positie op de kaart, snelheid, stuur persoonlijke berichten, voer privé- en groepsgesprekken.

Kan ik de gps-locatie van de gebruikers controleren?
Ja, u kunt de realtime locatie van alle gebruikers controleren en ook hun tracking controleren.

Kunt u voor elke gebruiker spreekrechten en profielrechten definiëren?
Ja, al die details kunnen worden ingesteld.

Kunnen PTT4U-radio's privé- en groepsgesprekken voeren naar andere gebruikers?
Ja, u kunt beide soorten oproepen plaatsen.

Kunnen PTT4U-radio's privéberichten naar andere gebruikers sturen?
Ja, u kunt privéberichten naar elke gebruiker sturen.

Moet ik me abonneren op een dienst om PTT4U te gebruiken?
Naast het hebben van een dataplan bij uw gsm-provider, moet u een abonnement nemen op ons PTT4U jaarabonnement.

Hoeveel betaal ik voor het PTT4U-abonnement?
Onze jaarlijkse abonnementsprijs per radio kan nagekeken worden hier.

Waarom gebruik je niet gewoon een telefoon om met elkaar te praten?
Ons state-of-the-art netwerk is bijna direct, minder dan 1 seconde tot het punt dat je op de PTT op de ene radio drukt en je stem uit de andere of de andere komt, en je kunt tot 10000 tegelijk praten, ideaal voor communicatie met veldwerkers of patrouillepersoneel.

Wat gebeurt er als de server offline is?
Dat is erg onwaarschijnlijk. We hebben 21 back-upservers, strategisch gelegen, gehost door state-of-the-art IDC (internetdatacentra) in Noord- en Midden-Amerika, Brazilië, Engeland, Duitsland, Hong Kong, Australië, Singapore en andere locaties. In geval van verslechtering van de dienstverlening kunt u rekenen op onze hooggekwalificeerde expertise van het IT-team plus een decennium aan ervaring in de PTT over Cellular (POC) -industrie.

Hoe kan ik de radio's betalen?
U kunt betalen met Paypal of een creditcard.

Hoe kan ik het abonnement betalen?
U kunt betalen met Paypal of een creditcard.

Kan ik de radio's en het abonnement samen betalen?
Ja, via Paypal. We zullen u een terugkerende rekening bezorgen, waarbij de eerste kosten de kosten van de radio zijn plus de abonnementskosten voor het eerste jaar. U ziet dit gedetailleerd als "aanmeldingskosten" op elke productbeschrijving. (de radio is inbegrepen)

Bieden jullie andere betaalmethoden aan?
Niet op het moment.

Kan ik uw wederverkoper worden?
Ja, we zoeken wereldwijd wederverkopers. Alstublieft vrijblijvend contact op te nemen. U kunt onze lijst met wederverkopers bekijken hier.

Ik heb een grote hoeveelheid radio's nodig. Kan ik het proberen voordat ik het koop?
Niet op het moment. Maar u kunt een van onze kopen Opstartpakketten tegen een gereduceerde prijs, voordat u investeert in een grote hoeveelheid radio's / abonnementen.

Kan ik een gratis proefperiode krijgen?
We bieden momenteel geen dergelijk programma aan. We hebben er alle vertrouwen in dat u sowieso van ons systeem zult genieten.

Ik heb 10 abonnementen of meer nodig. Kan ik korting krijgen?
Ja, zie onze kortingen hier.

Als ik vandaag bestel, word ik dan vandaag gefactureerd? En wanneer begint het abonnement?
U wordt gefactureerd op het moment dat u uw bestelling voltooit. Het abonnement van 1 jaar begint pas te tellen wanneer u de radio's en ontvangt vraag ons om het abonnement te activeren. Op deze manier, in het geval dat u de volgende terugkerende betaling niet haalt, heeft u nog wat tijd om het abonnement opnieuw te activeren, zonder de PTT-service te verliezen.

Kan ik een maandelijks abonnement nemen?
Nee. Momenteel bieden we alleen jaarabonnementen aan.

Biedt u API-toegang zodat ik mijn eigen software kan gebruiken om gebruikerslocaties te controleren?
Ja, u kunt toegang krijgen tot een API om uw eigen geolocatie-oplossingen te gebruiken.

Biedt u full-duplex communicatie aan?
Al onze Android-radio's maken regelmatige telefoongesprekken mogelijk, in full duplex. Bij gebruik van radiografische communicatie met de PTT4U, zal alle communicatie simplex zijn.

Hebben uw radio's een dubbele simkaart?
De meeste van onze radio's hebben een slot voor twee simkaarten. Controleer de specificaties van elke radio.

Versleutel je de communicatie?
Ja, alle communicatie is gecodeerd door een eigen protocol en alleen de netwerkbeheerder van uw organisatie heeft toegang tot de historische gegevens.

Ik heb een grote organisatie. Kan ik het platform zelf beheren?
Ja, u kunt alle gebruikers, groepen, spreekrechten, enz. Beheren, overeenkomstig uw eigen behoeften.

Is dit voor mij?
Elk van de volgende branches kan onze oplossing gebruiken:

vervoer
Koerier, taxi, limousineservice, sleepwagen, spoorweg, luchthaven, zeehaven, lightrail, MRT, logistiek

Circulair
Bouwplaats, Cementlevering, Elektrisch, Uitgraven, Loodgieterswerk, Dakbedekking

Security Services
Patrouillewachtdienst, hotel, flatgebouw, kantoren, fabriek, sportevenementen, onderwijs, brandweer

Horeca
Restaurant, Hotel, Toevlucht, Winkelcomplex, Supermarkt

Overheid
Politie, afdelingen sheriff, openbare werken, waterafdelingen

Particuliere gebruikers
Veel particuliere klanten gebruiken onze service om in contact te blijven met familie en vrienden

Dit is echt spannend! Is dit voor echt?
Jazeker. En we moeten het erover eens zijn: dit is geweldig! Haal je opstartpakket vandaag met korting!

geplaatst op

"Het is geen echte Ham Radio!" door Chris G7DDN

op de foto - Inrico TM-8



Een baanbrekende achtergrond

Ik mijmerde onlangs over de prachtige geschiedenis van amateurradio, van de vroege pioniers met vonkzenders en de race om de eerste signalen over de Atlantische Oceaan te krijgen, tot de microgolfenthousiasten die de weg voorwaarts ontwikkelden voor ruimtecommunicatie en satelliettechnologie (en, fluister dit, gsm-technologie!)

De geschiedenis van Ham Radio en RF-technologie is onlosmakelijk met elkaar verbonden - er was zelfs een tijd hier in het VK waar anekdotisch werd aangenomen dat een Ham Radio-roepnaam je zou helpen om een ​​baan bij de BBC te krijgen!

De verandering kwam echter relatief snel, relatief gezien, in de vroege geschiedenis van de radio. Van de experimenten van Marconi tot de eerste openbare omroepen was slechts 25 jaar of zo. TV liep daar nog maar 15 jaar achter, enzovoort ...

Weerstand (of geen gevoel bij "Ohm")

Maar de geschiedenis van Ham Radio is er ook een van Weerstand om te veranderen - niet van de pioniers, zij waren er vaak de aanstichters van, maar van de 'alledaagse' hammen.

Laat me eens kijken of ik u enkele voorbeelden kan geven, met mijn tong heel stevig in mijn wang ...

"Dat is geen echte hamradio!"

De vroege Hams gebruikten vrijwel uitsluitend CW. Dus toen AM arriveerde als een van de eerste spraakmodi, was er een beetje opschudding ...“Het is geen echte Ham Radio! Real Ham Radio houdt in dat je een morse-sleutel gebruikt! Waar in de wereld de hobby naartoe komt, gebruikt stem communiceren via de ether? Het is heiligschennis! "

Maar het leven ging door, AM vond acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwam de transistortechnologie eind jaren veertig en begin jaren vijftig op de proppen, en dat lokte nogal wat reacties uit. "Wacht even! Dat is geen echte Ham Radio. Echte hamradio's geven licht in het donker - we kunnen deze miniatuurtechnologie niet hebben - ze gaan nooit zo lang mee als kleppen of zijn zo betrouwbaar "

Maar het leven ging door, solid-state apparaten werden geaccepteerd en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwam SSB en was er meer ontevredenheid… 'Dat is geen echte Ham Radio. Echte hamradio's klinken niet als Donald Duck! Het is een rage, het zal snel wegvallen als mensen het beu zijn om die gekke stemmen te horen "

Maar het leven ging door, SSB vond acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwamen FM en repeaters en was er polarisatie binnen de hobby (en het was ook niet horizontaal of verticaal!) 'Dat is geen echte Ham Radio. Real Ham Radio hoeft dat ding bovenop de heuvel niet te gebruiken om je signaal ergens te krijgen! Real Ham Radio is van punt tot punt! "

Maar het leven ging door, FM & repeaters vonden acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwam Packet Radio en was er vast probleem… 'Dat is geen echte Ham Radio. Real Ham Radio heeft zo'n nieuwerwetse computer-dingetje niet nodig om te kunnen werken. Haal je sleutel of je microfoon tevoorschijn en ga aan de slag met andere Hams! "

Maar het leven ging door, Packet Radio vond acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwamen Digimodes en er was nog meer strijd ... 'Dat is geen echte Ham Radio. Real Ham Radio houdt niet in typen berichten naar andere Hams - en weer naar die vergankelijke computers! Wat doen ze in vredesnaam in de hobby? "

Maar het leven ging door, Digimodes vond acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Toen kwamen de Digital Voice-modi en er waren er enkele zeer ernstige meningsverschillen ... 'Dat is geen echte Ham Radio. Echte hamradio's klinken niet als R2D2! Echte radio's gebruiken het internet niet om de wereld rond te reizen, ze MOETEN ABSOLUUT gebruik maken van atmosferische propagatie. Wat gebeurt er met deze hobby ??? "

Maar het leven ging door, D-STAR en andere Digital Voice-modi vonden acceptatie en alles was weer goed in Hamland.

Dan komen we aan bij vandaag en komen Network Radios ten tonele en breekt de hel los! "Dat is geen echte Ham Radio. Dit is spelen bij Ham Radio - er is geen amateur-RF, dus het is gewoon geen Ham Radio. Bovendien heb ik hard gewerkt voor mijn licentie, alle anderen zouden dat ook moeten doen! Hoe durven mensen te genieten van communicatie op een verkeerde manier! " 

Zal het leven doorgaan en zal het ooit weer goed gaan in Hamland?

De 21e-eeuwse uitdaging

Dit is de reden waarom de komst van netwerkradio's voor ons als Hams zo'n uitdaging vormt - het zorgt ervoor dat we volledig heroverwegen wat het betekent om een ​​radioamateur te zijn in 2018 en daarna.

En we zullen vragen moeten beantwoorden die vergelijkbaar zijn met deze ...

  • Wat definieert een radioamateur precies?
  • Wat bedoelen we met "Amateur RF"?
  • Wordt het RF gegenereerd door iemand die een amateur is?
  • Of wordt het RF gegenereerd op een bepaalde band die ons door de overheid is toegewezen?
  • Zo ja, MOET dat dan absoluut zijn?
  • Kan het niets anders zijn?
  • Maakt dit iets echt uit?

Hoe zit het met onze bands?

Als Hams zijn we erg "gehecht" aan onze bands. Of het nu 160 m of 2 m is, we hebben er bijna een psychologisch gevoel van "eigendom" van te zijn.

We hebben "favoriete" bands, we hebben bands die we hebben nooit veel voorkomend.

We hebben zelfs "onze" spotfrequenties en sommige Hams zullen enigszins "assertief" worden als een mede-amateur die niet in hun "groep" zit durft om "hun" frequentie te gebruiken!

En toch geloof ik in de 21e eeuw dat het hele concept van banden en frequenties steeds vloeiender wordt. Waarom zou dit zijn?

Een voorbeeld van Broadcast Radio

Nog niet zo lang geleden konden we afstemmen op zenders op Long Wave (LF), Medium Wave (MF), Short Wave (HF) en FM (VHF Band II). Stations noemden zichzelf vaak op frequentie: bijvoorbeeld “247 meter Radio 1” of “1152 AM”. Het werd gezien als onderdeel van de identiteit van het station - velen hadden de frequentie in hun stationsnaam!

Maar tegenwoordig horen we daar steeds minder van. Als je tegenwoordig naar omroepstations luistert, lijken ze het uitdelen van frequenties te vermijden, in plaats daarvan kondigen ze gewoon aan dat ze op "FM, DAB en Digital" of iets dergelijks staan.

Waarom? Omdat radio iets is dat u waarschijnlijk in toenemende mate consumeert op een van de twee manieren: digitaal (via DAB of satelliet of vergelijkbare middelen) of door te streamen via internet. Frequenties en bij uitbreiding banden zijn niet meer zo relevant als ze ooit waren.

Verhuizen!

Ook de grote omroepen stappen steeds meer af van de 'traditionele' radio.

Op korte golf - slechts een paar landen en verschillende religieuze groeperingen lijken daar nu actief te zijn. De grote jongens verhuizen ook uit Long en Medium Wave. Als commerciële omroepen verhuizen, moeten we ons afvragen waarom.

Zijn bands belangrijk?

Ik heb het vermoeden dat dit, althans gedeeltelijk, komt doordat bands en frequenties tegenwoordig niet zo veel uitmaken. Bij huishoudelijke radiotoestellen gaat het meer om drukknoppen en schermen die u onmiddellijk naar uw station brengen, dan om het afstemmen van wijzerplaten met frequenties. Het is het eindproduct dat belangrijk is, niet per se de manier waarop het u bereikt.

Wie stemt er tegenwoordig een moderne omroepradio af met een handmatige afstemknop? Iedereen? Het was niet zo lang geleden de hoofdknop op alle radio's! Ik kan me zelfs herinneren dat ik in mijn begindagen op deze planeet oude VHF-tv afstemde met een draaiknop - dat werkelijk lijkt nu vreemd!

Nog een stap verder: veel zenders gebruiken tegenwoordig helemaal geen directe RF! We noemen ze nog steeds 'radiostations' (of soms 'internetradiostations')

Is er een reden om te denken dat Ham Radio als hobby niet altijd in dezelfde richting zal gaan? Een van onze sterke punten als Hams is historisch gezien dat we goed zijn in het omarmen van nieuwe technologieën en ze aanpassen voor ons eigen gebruik.

Het punt waar ik naartoe ga is dit - ik vermoed dat 'banden' en 'frequenties' niet echt zo'n groot probleem zijn in het digitale tijdperk als we zouden kunnen als ze te zijn.

In wezen bestaan ​​banden alleen vanwege voortplanting.

Voortplanting opnieuw

160, 40m, 20m, 10m, 2m enz. Zijn in werkelijkheid allemaal "line-of-sight" -banden. Om het onderwerp al te simpel te maken: het zijn de ionosferische of troposferische lagen die deze zichtlijnvoortplanting versterken en er iets anders van maken.

Elke band heeft daardoor verschillende voortplantingskwaliteiten, waardoor elke band zijn “karakter” krijgt en voor sommigen is de studie van de voortplanting op zich een fascinerend onderdeel van de hobby.

Door de mens veroorzaakte voortplanting is gewoon anders

Wanneer we denken aan (en gebruiken) de Internet als een door de mens gemaakt voortplantingsmedium (en dat is wat het is - het verspreidt signalen over de hele wereld) dan wordt het concept van banden overbodig.

Het internet is als één, bijna oneindig brede, wereldwijde "band", die de S9 + 40 voortdurend openstelt voor alle landen, 24/7 met weinig grillen - en niet alleen voor spraak, maar ook voor visie en andere digitale modi.

Zo gezegd, wie zou het niet willen gebruiken? Zou het eigenlijk uitmaken in welke "band" je wel of niet zat, als er al een was?

Dus het concept van "bands", waarmee zovelen van ons onze activiteiten definiëren, kan in dit digitale tijdperk voor ons afbrokkelen en we beseffen het misschien nog niet eens!  Dat wil overigens niet zeggen dat onze bands niet nog steeds bestaan ​​- duidelijk wel. Het is gewoon dat bands tegenwoordig voor veel mensen een vreemd concept zijn.

En dan wat?

Naarmate de hobby enkele van de implicaties hiervan begint te verwerken, beginnen zich andere problemen te voordoen, zoals ...

  • Hebben we nog een examen nodig om een ​​licentie te krijgen?
  • Hebben we zelfs een vergunning nodig?
  • Welke vorm of vormen moet het aannemen, zo ja?
  • Zouden we een toestroom van nieuwe mensen in de hobby zien komen omdat de toegang tot de hobby eenvoudiger is?
  • Hoe zouden we daarmee omgaan?
  • Hebben we zelfs willen komen er nieuwe mensen binnen, vooral als hun opvattingen verschillen van de onze?
  • Hoe ziet de hobby er over 20 jaar zelfs uit?
  • Wat gebeurt er met onze "traditionele" bands?

Ik verwacht hier in de toekomst veel discussie over - het is eigenlijk best spannend!

Uit de comfortzone ...

Velen van ons zullen zich echter buitengewoon ongemakkelijk voelen - de grond verschuift onder onze voeten en de traditionele bestaansreden van Ham Radio wacht erop om uitgedaagd te worden om te veranderen en aan te passen ...

Ik zie dit niet als iets slechts - een intelligent eerlijk debat moet worden verwelkomd. Het belangrijkste is om onze geest en ons denken wijd open te houden. We moeten iets niet afwijzen alleen omdat het nieuw is of omdat het onze vooropgezette ideeën over waar de radio in het algemeen heen gaat, in twijfel trekt.

Evenmin moeten we de baby met het badwater weggooien en traditionele Ham Radio afwijzen zoals het al jaren is. De ionosfeer en internet zijn complementair, niet concurrerend.

Mijn eigen mening?

Als je dit tot nu toe hebt gelezen en je wilt echt mijn persoonlijke gedachten ...

Waarom kunnen we niet het beste van twee werelden hebben? Zeker kunnen we.

Netwerkradio's (althans in dit stadium van hun ontwikkeling) zijn bijvoorbeeld geen wedstrijdradio's en internet is nog geen wedstrijdvriendelijke manier van verspreiden. (Dat kan natuurlijk veranderen!) Dus de wedstrijd is nog steeds het beste op de traditionele Ham-bands. Ik zie je op 80 meter - 59 OM ...

Regelmatige, betrouwbare contacten van hoge kwaliteit over de hele wereld zijn echter maar één ding waar netwerkradio's in uitblinken, dus waarom zou u dat niet gewoon gebruiken wanneer u dat wilt (of wanneer de HF-banden vol ruis zijn of anderszins dood zijn)? Ik doe! Ik zie de uitbreiding van de keuze in de hobby niet als iets slechts.

Genieten is de sleutel

Is het van belang dat ik zend op mobiele frequenties op 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz of via wifi op 2.4 GHz of 5 GHz? Is daar iets intrinsiek kwaads aan? Is er bijvoorbeeld meer deugd in het gebruik van 21 MHz of 432 MHz? Het zijn tenslotte slechts ‘frequenties’.

Ik zie mezelf liever het motto volgen van mijn plaatselijke radioclub, “Plezier hebben met RF”. Of ik ervoor kies om een ​​Network Radio of een Yaecomwood super-duper basisstation te gebruiken, is voor mij niet zo relevant. Genieten van de hobby is alles, waarom zou je anders een hobby hebben?

Hoe dit debat ook gaat en in welke richting deze geweldige hobby ook uitgaat, mijn standpunt zou zijn om vast te houden allen de rijkdom van elk aspect van de hobby.

Met andere woorden, om terug te gaan naar de titel van dit stuk en slechts één woord te veranderen, "Haar ALLE 'echte' Ham Radio '

© maart 2018 - Chris Rolinson G7DDN